Премини към основното съдържание

Бюти браншът в България

Бюти браншът в България – тенденции, очаквания и перспективи в условията на COVID-19

Елена Дариева

Управител на социологическа агенция НАСОКА

„Епидемията започва в даден момент, продължава за определен период от време, следва линия на все по-нарастващо напрежение, превръща се в криза от индивидуален и колективен характер, после се ориентира към приключване“, пише Чарлс Розенберг, един от изследователите на големите епидемии в човешката история, в книгата си „Explaining Epidemics (Cambridge University Press, 1992). 

Като общество, в момента се намираме на етапа на колективната криза. Криза, която ни изправя пред безпрецедентни предизвикателства и засяга всички обществени сфери. Но именно сега е моментът, да си припомним смисъла на китайския йероглиф, който означава едновременнокризаинова възможност“. Очакванията на социалните изследователи са, че когато кризата с COVID-19 бъде овладяна, икономиката ще започне бързо да расте, защото хората ще излязат жадни за преживявания. Неслучайно в Китай след края на пандемията е отчетен пик на търговията с луксозни стоки. Но нека се върнем на ситуацията у нас и да видим какво показват данните от проведеното от социологическа агенция НАСОКА, в началото на 2021 г., проучване за въздействието на COVID-кризата върху бюти индустрията у нас. Изследването бе реализирано в сътрудничество с издателство BEAUTY WOMAN.

По метода на стандартизираното онлайн интервю (СAWI – Computer Assisted Web Interview) се допитахме до 1744 души, които работят в козметични салони в цялата страна. Резултатите от проучването показаха основните тенденции в бранша, актуалните нагласи и предпочитанията на козметиците към марки и продукти, както и разкриха техните бъдещи намерения и очакванията им за развитието на сектора. И не само това, имахме възможност да изследваме как се отразява пандемията от COVID-19 на работещите в козметичния бранш у нас, какви промени настъпват в работата им и какви са пътищата за преодоляване на новите проблеми, възникнали в резултат на пандемията.

ОТРАЖЕНИЕ НА ПАНДЕМИЯТА ОТ COVID-19 ВЪРХУ КОЗМЕТИЧНИЯ БРАНШ В БЪЛГАРИЯ

Коректността изисква да признаем, че пандемията от COVID-19 се отрази и засегна в различна степен отделните бизнес сектори – част от тях преустановиха работа за известен период от време, а други преминаха „в авариен режим“. Като отговорни изследователи, ние си поставихме за цел да разберем какво е отражението на кризата именно върху козметичния бранш у нас. За целта попитахме, обхванатите в проучването козметици, какви промени са настъпили в оборота им през първата година на пандемията в сравнение с предходните години.

Как се промени оборотът ви през изминалата 2020 година спрямо предходните години?

 

39.27% от тях отговориха, че оборотът им е спаднал, 23.43% посочиха, че не отчитат промени, а 13.20% се похвалиха с увеличение. Тези резултати показват, че козметичният бранш у нас е достатъчно витален и разполага с вътрешни ресурси за справяне с кризата. Колко дълго може да издържи и как биха се развили нещата, ако бяхме стигнали до тотален локдаун, както в част от останалите страни в ЕС, са съвсем отделни въпроси.

Спад в годишния си оборот най-често отчитат работещите в най-малките населени места в страната, но и в София. Липсата на промени е по-характерна за градовете-областни центрове, а положителни промени в оборота са настъпили предимно при козметиците от градовете извън столицата (и големи и малки градове). Важно е да направим уточнението, че тези резултати са на база самооценка на самите козметици.

Изследването очерта и друга интересна тенденция. Успоредно с развитието на технологиите, се развиват и предлаганите процедури и продукти в козметичния сектор. Иновациите водят до разширяване на портфолиото на салоните, т.е. расте многообразието от процедури, които се предлагат на клиентите. В същото време рестрикциите от страна на здравните власти налагат все повече и нови ограничения. Изискванията за дистанция, дисциплина и дезинфекция водят до редуциране на общия брой клиенти. Поинтересувахме се дали по-малкият брой посетители на фона на по-голямото предлагане се отразява на вида на предпочитаните процедури в салоните и до какви промени води. За целта попитахме козметиците дали през изминалата година е настъпила промяна в типа на печелившите процедури, които предлагат.

Бихте ли казали, че през изминалата 2020 година е настъпила промяна в типа на печелившите процедури, които предлагате?

44.88% от интервюираните потвърдиха, че през последната една година е настъпила промяна в типа на печелившите процедури, които предлагат. При 20.46% от козметиците няма промяна – тези процедури, които преди са били най-печеливши за тях са най-печеливши и сега. Една пета от интервюираните се затрудняват в преценката си по въпроса, а 15.18% се въздържат от отговор.

Промени в типа на печелившите процедури са настъпили при козметиците от цялата страна, което показва, че иновациите и темповете на развитие засягат както салоните в столицата, така и тези в останалите населени места в страната. Това е добър индикатор за развитието на козметичния бранш на територията на страната, доколкото евентуални териториални диспропорции биха повлияли негативно на сектора като цяло.

Изследователският ни интерес, резонно, ни накара да попитаме козметиците коя е била най-печелившата процедура през изминалата 2020 година в техния салон, без да им предлагаме предварително формулирани варианти на отговор.

Коя беше най-печелившата процедура през изминалата 2020 г. във Вашия салон?[1]

Пилинги (в т.ч. химичен пилинг, пилинг с буферирани киселини, био пилинг и др.)

28.66%

Лазерна епилация (в т.ч. терапии с нискоенергийни лазери)

17.49%

Почистване на лице (в т.ч. дълбоко/медицинско почистване на лице)

16.63%

Масаж/и (различни видове на лице и тяло; вкл. лечебни, възстановяващи, тайландски, японски и т.н.)

14.24%

Различни лифтинг терапии (RF лифтинг, хидрадерми лифт и т.н)

12.13%

Терапии за лице (не се уточнява какви)

11.33%

Anti-age (различни антиейдж терапии за лице)

10.17%

Микронидлинг

9.65%

Мезотерапия

7.32%

Кислородна карбокси терапия (различни типове)

6.95%

Апаратни процедури за лице

5.66%

Microblading (Микроблейдинг)

5.14%

Кола маска (различни зони)

5.01%

Епилация (във всички варианти)

3.44%

Антицелулитни процедури - апаратни и мануални

3.32%

Фотоепилация

2.63%

Терапии за тяло

2.87%

Терапии за зона шия и деколте

1.62%

Естетични терапии

1.10%

Апаратни процедури (не се уточнява какви)

2.32%

Дълбоко хидратиращи и възстановяващи процедури

2.44%

Дермапен

2.55%

Диамантено миикродермабразио

2.40%

Водно дермабразио

1.16%

LPG процедури

1.02%

Миглопластика

3.64%

Перманентен грим (вежди)

3.77%

Колористика на вежди с къна

1.14%

Други процедури и терапии

17.18%

 

Резултатите показаха, че 17.82% не могат да преценят коя е била най-печелившата процедура в техния салон през изминалата година. По-често се затрудняват в преценката си козметиците от по-малките населени места, както и тези с опит под 5 години. Останалите 82.18% посочват 61 козметични процедури, с различна степен на конкретика – някои посочват най-общо типа процедура, докато други цитират конкретна технология и име на производител (търговска марка). Второто е по-характерно за козметиците от столицата. При интерпретацията на резултатите е важно да се уточни, че въпросът е открит и на респондентите не са предлагани предварително формулирани варианти на отговор, а те спонтанно са изразявали мнението си. Една трета от отговорилите са посочили повече от една процедура. Впечатляващо е разнообразието от процедури и все пак, като печеливши най-често се открояват пилингите, лазерната епилация, почистването на лице, лифтинг терапиите, както и други типове (неуточнени) терапии за лице, микронидлинга, мезотерапията и микроблейдинга.

Като цяло, проучването на НАСОКА показа, че по отношение на предлаганите процедури, у нас съществува голямо многообразие. Очевидно острата конкуренция в сектора е довела до това, че всеки уважаващ себе си професионалист се стреми непрекъснато да разширява портфолиото на салона си и да развива бизнеса си като залага на постоянно обогатяване на предлаганата гама от услуги и продукти.

Успехът на първото за България национално проучване сред професионалистите в козметичния бранш ни вдъхнови да продължим да изследваме мнението и нагласите на козметиците, както и да се задълбочим в изучаването на тенденциите в бюти сектора. За целта, в края на 2021 година НАСОКА ще проведе втора вълна на проучването, с резултатите от което ще се радваме да Ви запознаем в бъдеще.

 

[1] Въпросът е открит. На респондентите не са предлагани предварително формулирани варианти на отговор, а те спонтанно са посочвали кои са най-печелившите процедури за изминалата една година. Сборът на процентите надхвърля 100, тъй като интервюираните са посочвали повече от една процедура.

За нас

НАСОКА e независима национална социологическа агенция за маркетингови, социални и електорални проучвания, създадена през 2020 г. Агенцията разполага със собствена платформа за онлайн проучвания.