Премини към основното съдържание
MOVE.BG започва второ издание на единственото национално проучване на зелените инициативи

MOVE.BG започва второ издание на единственото национално проучване на зелените инициативи

Проучването “Зелени решения от България 2025” ще изследва състоянието на зелените стартъпи, граждански организации и научни проекти с цел да подпомогне тяхното развитие и просперитета на България.

“Зелени решения от България 2025” се провежда с подкрепата на Rezolv Energy и Lidl България. Партньор на проучването е социологическа агенция “Насока”.

Започва новото издание на единственото национално проучване на зелените инициативи у нас - “Зелени решения от България”. MOVE.BG провежда за втора поредна година проучването с цел да подпомогне просперитета на България чрез изследване на развитието на годишна база на трите ключови групи за успешната зелена трансформация на страната - зелените стартъпи, граждански организации и научни инициативи. Тази година проучването има специален фокус върху иновациите поради ползите им за развитието на икономиката, опазването на природата и повишаването на благосъстоянието на обществото, от една страна. А от друга - поради изоставането на България в тази ключова област, което изисква да бъдат проучени предизвикателствата, за да бъдат взети необходимите мерки за подпомагане на зелените новатори. MOVE.BG ще обобщи данните от изследването в специален доклад с препоръки към институциите за подобряване на средата за развитие на зелените иновации. 

Въпросникът на изследването е отворен за попълване до 15-ти май (линк тук) и е насочен към:

  • зелените иновативни малки и средни предприятия в начална и активна фаза (стартъпи, скейлъпи);
  • зелените граждански организации;
  • зелените научни инициативи.

Трите групи могат да попълнят въпросника на изследването (линк тук) и да споделят проблемите, които възпрепятстват развитието им, както и да дадат препоръки към институциите. Данните ще бъдат обобщени от MOVE.BG в доклад, като информацията ще бъде представена категоризирано и анонимно, затова участниците могат спокойно да споделят своите притеснения и идеи за подпомагане на средата. 

Събирането на данни за състоянието на зелените инициативи е ключ за създаването на необходимите политики - програми и мерки, които се базират на информация за реалните предизвикателствата и тенденции на развитие. Използването на данни е основен начин за създаване на политики във водещите европейски държави и в европейските институции.

“Зелени решения от България 2025” се провежда с подкрепата на Rezolv Energy и Lidl България. Партньор на проучването е социологическа агенция “Насока”.

Фокус иновации: защо е необходим?

Поради значението на иновациите за икономическото развитие, просперитета и опазването на природата, те бяха посочени като един от трите стълба в публикувания тези година “Компас на ЕС за възобновяване на конкурентоспособността и осигуряване на устойчив просперитет” - компасът е пътната карта с политики и мерки, които ще ръководят новата Европейска комисия през следващите пет години и които препотвърждават зелената трансформация като основна дългосрочна визия за развитие на ЕС.

България обаче продължава да изпитва сериозни затруднения в развитието на иновативния потенциал. Страната ни е предпоследно място в индекса за иновации на Европейския съюз (“Сравнителен доклад за европейските иновации 2024” - EU Innovation Scoreboard). България е в категорията на най-слабо развитите новатори (Emerging Innovators), но изостава със 70% спрямо първите три държави в тази група - Хърватия, Полша и Словакия. Също така, България е на последно място в индекса за развитие на екоиновациите в ЕС (Eco-Innovation Index 2024). И през 2014 година, когато е проведено първото издание на индекса, и през 2024 година, страната ни продължава да заема това място.

Какво е състоянието на зелените инициативи у нас и с предизвикателства затрудняват развитието им - въпросникът на “Зелени решения от България 2025” е достъпен за попълване от трите групи на проучването: зелените стартъпи, граждански инициативи и научни проекти.  Линк към въпросника тук.

Комуникационни партньори на “Зелени решения от България 2025” са : Асоциацията на българските лидери и предприемачи(ABLE), списание “Българска Наука”, BESCO - Българската предприемаческа асоциация, Betahaus България, BVCA, B2b media, CleanTech Bulgaria, dir.bg, Джуниър Ачийвмънт България, Endeavour България, Green Finance & Energy Centre, “Зелена София”, Innovation Capital, Информационен портал за НПО в България, launchlabs София, “Нулев Отпадък България“, Регионална асоциация за иновации и предприемачество-Варна (РАПИВ), “Под тепето”, Startup Factory, Vitosha Ventures, Zero Waste Sofia

За нас

НАСОКА e независима национална социологическа агенция за маркетингови, социални и електорални проучвания, създадена през 2020 г. Агенцията разполага със собствена платформа за онлайн проучвания.